20. februar 2013

Teori om krans


Teori om krans 
20. februar 2013

Overalt på jorden er blomstring et symbol på liv. Blomster og vekster har fulgt menneskene fra fødsel til død.
Historiske kilder viser at blomster er brukt på ulike måte i dekorative og religiøse sammenhenger i flere tusen år.
I Egypt ble det ofte holdt fester der folk ofret kranser og blomster. Egypt pyntet sine døde med blomster og kranser, og det er funnet rester av blomsterkranser i egyptiske graver. Hos egypterne symboliserte kransen solens bevegelse og livgivende egenskaper og ble derfor brukt til ære for solguden Ra.

I kristen tid symboliserte kransen seier over mørke og synd. Den kan derfor sies å symbolisere bestandighet, varighet og evighet.

Kransen har en lang historie bak seg. Den strekker seg helt bak til
antikken. Den viktigste grunnen til at man begynte å arrangere blomster,
var fordi blomster ble brukt som gudegaver.

Krans er symbol på evigheten, den har ingen begynnelse og ingen ende. Kransen er et tradisjonell arbeid ved sørge- eller minnehøytideligheter. Men kan også brukes i andre sammenhenger som bordkranser, hår-kranser og dør-kranser.
Kransen er et sirkelformet arbeid. Kransen kan lages av alt fra greiner og mose til blomster.

Her er bilde av en krans jeg laget. Men den er ikke ferdig.


For å lage denne kransen klippet jeg opp mange pinner i noen
lunne lik lengde. Så la jeg de oppå hverandre i ulike retninger og surret de sammen med ståltråd.
Jeg passet hele tiden på at det ble en rund form på kransen. 
Lett forklart, men det er jo bare det jeg gjorde for å lage kransen.
Jeg kunne jobbet litt mer med den og fått den tykkere og fyldigere, men det fikk jeg ikke tid til.

Bilder av andre kranser(www.google.no)


Ingen kommentarer: