8. februar 2013

Formal stil


Formal stil
7. februar 2013

I dag har vi jobbet med formal stil. Vi begynte dagen med å gå gjennom se 
på hva som ligger bak en formal stil. Hvilke kjennetegn denne stilen har og
hva uttrykk den har.

Stilene vi bruker i blomsterdekoratør faget endrer seg etter hvordan hus, klær og interiør endrer seg.
Når f.eks stilen på husene endrer seg, vil blomsterstilene også endre seg for å passe inn.

Formal kommer i fra ordet forma og betyr "Noe som gjelder formen".
I et formalt arbeid skal den ytre formen være åpen og klar, man skal redusere materialer slik at de enkelte materialene som blir brukt kommer godt frem i arbeidet og får "vist" seg. Den skal være streng, enkel og ryddig. Man kan bruke enten normale eller motsatte proppopsjoner. Tydelig asymmetri er også viktig. Kontrastene skal komme godt frem, på deler av arbeidet bør man legge vekt på kontrastene(former, linjer og bevegelse).

Man trenger ikke bruke mange forskjellige materialer for å få et arbeid til å se ferdig og bra ut. 


Mitt arbeid
Skissene jeg tegnet ble ikke helt like som det jeg laget.
Men noe av tankegangene og materialene var fremdeles like.





Jeg syntes det var utfordrende men kjekt å lage formal dekorasjon.
Det er noe som vi ikke har jobbet så mye med på skolen. Mesteparten av tiden
min gikk på å få dekket oasisen. Jeg brukte fleksigress og la over hverandre på kryss og tvers. Syntes det ble ganske tøft. 

Materialer: Ornitogalum, fresia, fleksigress, nellik, rose og tyfa.

Litt bilder av prosessen:


Resultatet:


Analyse:
De tykke stilkene til ornitogalum mot det tynne fleksigresset
De meste av materialene står rett opp, mens fresiae henger bøyd ut til siden
Tyfaen har en flat og litt grovere overflate, mens fleksigresset har en rund og glattere overflate.
Den rosa nelliken gir en klar kontrast mot de andre blomstene som er hvite.
Fresiaen har også en litt trekantet form i helheten. 
Ornitogalum har en svakere grønnfarge enn fleksigresset. 

Egenvurdering:
Jeg ble fornøyd med arbeidet mitt. Men må øve litt mer på plasseringen av blomster når det kommer til formal stil.

Ingen kommentarer: